Los koreańskich kobiet zmuszonych do bycia tzw. „comfort women” (kobietami do usług seksualnych) dla japońskich żołnierzy w czasie II wojny światowej jest jedną z najtragiczniejszych i najbardziej bolesnych kart historii Azji XX wieku. Był to system zorganizowanej seksualnej niewoli, prowadzony przez japońską armię imperialną w okupowanych przez Japonię krajach Azji Wschodniej.
🕯️ Kim były „comfort women”?
„Comfort women” (jap. 慰安婦 ianfu) to eufemistyczne określenie używane przez japońskie wojsko na kobiety i dziewczęta, które były zmuszane do pracy w wojskowych domach publicznych (tzw. „comfort stations”) – często w warunkach niewoli i pod groźbą śmierci.
📍 Pochodzenie kobiet:
- Większość pochodziła z Korei (ok. 80 %) – kraju okupowanego przez Japonię od 1910 do 1945 roku.
- Inne pochodziły z Chin, Filipin, Indonezji, Tajwanu, a także z Holenderskich Indii Wschodnich i sporadycznie z Europy.
- Często były to młode dziewczęta – 12–20 lat, które były oszukiwane, porywane, sprzedawane przez pośredników lub przymuszane siłą.
💣 Warunki i traktowanie
- Umieszczano je w wojskowych burdelach organizowanych blisko frontów – w Chinach, na Filipinach, w Birmie, Malezji itd.
- Były gwałcone przez żołnierzy – codziennie nawet przez kilkudziesięciu mężczyzn.
- Nie miały prawa odmówić, były traktowane jak własność armii.
- Często cierpiały na urazy fizyczne, infekcje weneryczne, a wiele z nich zmarło z powodu przemocy, chorób lub samobójstw.
- Kobiety, które próbowały uciec, były karane śmiercią lub biciem.
🔕 Po wojnie: milczenie i stygmatyzacja
- Większość kobiet nie wróciła do swoich rodzin – część zginęła, inne wstydziły się ujawnić, były odrzucane przez społeczeństwo.
- Przez dekady temat był tematem tabu, również w Korei Południowej – kobiety były traktowane jak „zhańbione”.
- Dopiero w latach 90. kobiety zaczęły publicznie mówić o swoich losach.
⚖️ Uznanie, spory i reparacje
📅 Najważniejsze wydarzenia:
- 1991 – pierwsza Koreanka, Kim Hak-sun, publicznie opowiedziała o swoim losie.
- 1993 – oświadczenie rządu Japonii (Tōmyō Kōno), przyznające częściową odpowiedzialność.
- 1995 – powołano Azjatycki Fundusz Kobiet, który miał wypłacać odszkodowania z prywatnych środków.
- 2015 – Japonia i Korea Południowa zawarły porozumienie uznające cierpienie kobiet i oferujące 1 mld jenów rekompensaty.
- 2021 – koreański sąd uznał, że Japonia powinna zapłacić odszkodowania 12 byłym „comfort women”.
⚠️ Kontrowersje:
- Japonia nie uznaje winy państwowej (a jedynie moralną), niektóre środowiska kwestionują liczbę kobiet i przymus.
- Koreańskie aktywistki i ocalałe kobiety uważają, że Japonia nie przeprosiła szczerze i nie poniosła pełnej odpowiedzialności.
🧓 Żyjące ofiary i dziedzictwo
- W 2020 r. żyło już tylko kilkanaście ocalałych Koreańskich kobiet, tzw. halmoni („babcie”).
- Ich los stał się symbolem przemocy seksualnej na wojnie i inspiracją dla ruchów obrony praw kobiet.
- Co tydzień od 1992 r. przed ambasadą Japonii w Seulu odbywają się „środy protestu”, domagające się sprawiedliwości.
- W wielu miastach na świecie postawiono Pomniki Comfort Women – jako ostrzeżenie i pamięć o ofiarach.
📚 Rekomendowane źródła:
- Książki:
- Yuki Tanaka – Japan’s Comfort Women
- Chunghee Sarah Soh – The Comfort Women: Sexual Violence and Postcolonial Memory in Korea and Japan
- Filmy:
- Spirits’ Homecoming (2016, Korea Płd.) – fabularna historia ofiar
- The Apology (2016) – dokument śledzący losy trzech kobiet z Korei, Filipin i Chin
Wybrane, najbardziej znane i poruszające zeznania koreańskich kobiet – „comfort women”, które z bronią w ręku przekazały światu prawdę o swoim cierpieniu:
🌟 1. Kim Hak‑sun (pierwsza kobieta, która przemówiła publicznie, 1991)
- „Gdy miałam 17 lat, japońscy żołnierze przyjechali ciężarówką, pobili nas i wrzucili do tylnej jego części… Powiedziano mi, że zarobię dużo pieniędzy w fabryce…”
- „Pierwszego dnia zostałam zgwałcona i gwałty nie ustawały… Urodziłam się kobieta, ale nigdy nie żyłam jako kobieta… Czuję ból nawet przy mężczyznach, nawet przy własnym mężu…”
- Przechodziła przez 30–40 gwałtów dziennie, każdego dnia. (theaftermonument.com, en.wikipedia.org)
Ostatnie wyznanie (1997):
„Boję się, że nikt nie opowie prawdy po mojej śmierci… zawsze czułam, że mogliby mnie zabić… teraz, gdy jestem starsza, im więcej myślę, tym bardziej jestem rozgniewana.”
👵 2. Lee Yong‑soo (znana jako „Grandma Lee”; zmuszona w wieku 16 lat)
- Pamięta swój przekaz: 4–5 mężczyzn dziennie, bez odpoczynku nawet podczas menstruacji.
- Doświadczyła tortur elektrycznych, pobić i pocięć nożem.
- Po wojnie jej rodzina jej odmówiła – „czułam się bezużyteczna” – ale publiczne zeznania dały jej poczucie istnienia i celu.
🎨 3. Kim Soon‑duk – artystka‑ocalała
- Przeszła 3 lata jako comfort woman, aż doznała wewnętrznego krwotoku i została odesłana do domu.
- Opisała: „Próbowałam popełnić samobójstwo dwa razy.”
- Stworzyła poruszające obrazy, m.in. „Unblossomed Flower”, i stała się działaczką podczas demonstracji środowych protestów. (asahi.com, en.wikipedia.org)
📣 4. Chung Seo‑woon
- Przez 7 lat służyła w comfort stations w Tajwanie, Singapurze i Indonezji.
- Po wojnie przez rok przebywała w obozie jenieckim, a potem żyła w skrajnej biedzie.
- Wyznawała:
„Japończycy splamili moje ciało, ale nie ducha. Dlaczego miałabym się ukrywać? To Japonia powinna się wstydzić.” (en.wikipedia.org)
💬 5. Kim Bok‑dong
- Została zabrana w wieku 14 lat pod pretekstem pracy w fabryce, pod groźbą wyrządzania krzywdy jej rodzinie.
- „200 000 kobiet zostało przymusowo seksualnie niewolnicami” – mówiła.
- Po wojnie działała jako aktywistka i uczestniczyła w protestach przed ambasadą Japonii. (reddit.com)
🔊 Wybrane cytaty (tłumaczenia przybliżone):
„Czułam, że zabrano mnie, by mnie zamordować… Bili nas… następnego ranka w pokoju… Drugi żołnierz był pijany i groził nożem: ‚Jeśli nie zrobisz, zabiję cię’. Nie obchodziło mnie, czy żyję czy nie.”
„Widziałam zbyt wiele zabitych. Bałam się, że mogą mnie zabić.” – słowa ikon Kim Hak‑sun z wywiadu z 2016 r. (en.wikipedia.org)
🕯️ Znaczenie tych zeznań
- Przełamanie ciszy i społecznego tabu (1991) – dzięki Kim Hak‑sun temat został ujawniony światu.
- Prawne reperkusje – procesy w Korei, akty prac prawa międzynarodowego, apelacje do ONZ.
- Aktywistyczny ruch – środowe protesty w Korei od 1992 r., kampanie o godne przeprosiny.
- Odnośnik pamięci historycznej – książki, filmy, sztuka, muzea, „Statua Pokoju”, liczne pomniki.